EmailFacebookLinkedIn

 

Onze collega Aafke vertelt...
 

Onze collega Aafke vertelt...

Na haar opleiding Nederlandse Taal en Cultuur ging Aafke het onderwijs in. Al vrij snel kwam ze erachter dat voor de klas staan niet helemaal haar ding was. En dat voelden haar leerlingen (voornamelijk pubers) ook haarfijn aan. Haar kennis van de Nederlandse taal en interesse in het onderwijs kwamen bij elkaar toen een vriendin haar wees op de vacature van examenontwikkelaar. Dat is inmiddels enkele jaren geleden en Aafke werkt nog steeds met veel plezier bij Examenservices.

“Eigenlijk past het ontwikkelen van examens goed bij mijn opleiding Nederlands. Je denkt veel na over hoe je een opdracht moet verwoorden, of je de juiste vraag stelt én of het niet te moeilijk geformuleerd is.”

Van mediavormgever tot opticien

“Ik zit toch anders bij de opticien dan vroeger. Ik weet nu hoe het werkt. Ik ontwikkel namelijk ook het examen voor deze opleiding! Door de afwisseling tussen praktijk- en theorie-examens voor allerlei mbo-opleidingen, blijft het werk interessant. De ene keer ben ik aan de slag met een examen op niveau 1, waarbij een kandidaat bijvoorbeeld de tafel dekt of groente snijdt ter voorbereiding van een maaltijd. De volgende keer ontwikkel ik een opdracht voor het examen mediavormgever op niveau 4, waarbij de kandidaat een grafisch product maakt en inlevert. Er zit niet alleen veel verschil tussen de studies, bijvoorbeeld creatieve, optiek- en entreeopleidingen. Maar ook in de niveaus. Een student doet tijdens een examen wat deze in de praktijk moet kunnen. Je moet daar bij het creëren van de examens kritisch op zijn.”

 

“De docenten hebben soms zogenaamde ‘stokpaardjes’.
Opdrachten die zij, vanuit hun expertise, in het examen willen terugzien, die eigenlijk niet passen bij wat gevraagd wordt in het kwalificatiedossier.”

 

Creatief omgaan met examens

“Elke sector heeft zijn eigen examenstichting. Zij huren Examenservices in voor het ontwikkelen of vernieuwen van (onderdelen van) een examen. Als ik zo’n aanvraag ontvang, stel ik eerst een ontwikkelgroep samen met docenten en mensen uit het bedrijfsleven. Deze experts zorgen voor de inhoudelijke input en ik, als examenontwikkelaar, houd in de gaten of alles voldoet aan de eisen vanuit het kwalificatiedossier en de inspectie. Gezamenlijk overleggen we over de zwaarte van het examen, de examen- en beoordelingsvormen en natuurlijk de inhoud van de opdrachten. Iedereen voert vanuit het eigen belang zo’n gesprek. Daar word je lekker creatief van, want je moet op zoek naar een oplossing die voor allemaal werkt.”

 

“Ik ben trots als het lukt om de belangen van verschillende partijen in een ontwikkelgroep nader tot elkaar te brengen.
Luisteren helpt en veel geduld hebben ook. Het mooie is dat dit soort gesprekken vaak leidt tot de beste producten.”

 

Een typische werkdag

“Ik ben druk met de ontwikkelgroep samenstellen, de overleggen voorbereiden en daarna begeleiden. Na afloop werk ik het conceptexamen uit en dat wordt voorgelegd aan de vaststellingscommissie. Om onafhankelijkheid te garanderen begeleid ik nooit een vaststellingscommissie van mijn eigen examen. Altijd van een collega. De voorbereiding bestaat uit het opstellen van een agenda, goed inlezen, vragen stellen en de stukken versturen die moeten worden doorgenomen. Uit zo’n overleg komt feedback die ik oppak. Soms tekstueel, soms iets wat ik met de ontwikkelgroep bespreek. Als een examen is vastgesteld plaatst het redactieteam dit op de digitale examenbank van de stichting en kunnen docenten ermee aan de slag.

Ook schrijf ik artikelen over welke examens we aan het ontwikkelen zijn voor de nieuwsbrieven van de verschillende stichtingen. En notities voor de Examenadviescommissie: een vraag met begeleidend schrijven. Die vraag komt soms van mij en soms vanuit de ontwikkelgroep. Het antwoord is waar we het tijdens het ontwikkelen mee moeten doen.”

 

Quizmasters

“In het team Examenservices lossen we veel zelf op en nemen waar mogelijk zelf besluiten. We zijn samen verantwoordelijk voor de oplevering van het allerbeste product. En dat loopt lekker. Dit werk leer je door het te doen. En ik heb veel geleerd van mijn ervaren collega’s, ieder met een eigen talent. We gunnen elkaar het beste en stimuleren elkaar om vooral te doen wat je leuk vindt. Ik word bijvoorbeeld blij van het optimaliseren van onze processen en een andere collega heeft zich helemaal in onze systemen verdiept. Zo heeft iedereen zijn ding.

We zijn tijdens corona begonnen met het organiseren van online quizzen. Iedere keer is een andere collega aan de beurt. Als je een quiz verzint voor examenontwikkelaars, weet je dat je feedback gaat krijgen. Wat is dit nu weer voor vraag?! Daar lachen we het hardst om! Het gaat écht om de gezelligheid en niet om het winnen. We hebben al een pub- en muziekquiz gedaan en dwars door het huis gerend om allerlei dingen te verzamelen. Ik kijk uit naar de volgende.”