Onze collega Erikjan vertelt...
Al meer dan 25 jaar werkt Erikjan in de mobiliteitsbranche. Hij begon ooit als automonteur, waarvoor hij een opleiding volgde bij Innovam. In 2023 keerde hij terug. Hij startte als business consultant en werd al snel gevraagd om een pilot te draaien als BBL-adviseur. Dit was in opdracht van het Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Motorvoertuigenbedrijf en Tweewielerbedrijf (OOMT). Erikjan: “OOMT zocht iemand met interesse in BBL-leermeesterschap. Door mijn achtergrond dacht Innovam aan mij. Na een gesprek met de directeur was de beslissing snel genomen. Dit is précies wat ik wilde doen. Een geweldige kans om een belangrijk verschil te maken in goed leermeesterschap!”
De pilot werd door Innovam en OOMT gestart vanwege het tekort aan goed opgeleide automonteurs. De vraag is veel groter dan het aanbod. “We moeten het écht hebben van generatie Z”, vertelt Erikjan. “Goede begeleiding voor studenten die kiezen voor een technische opleiding is daarom enorm belangrijk. Het is hard werken om de studenten te behouden, want de uitstroom is best alarmerend. Hoe kan het nou toch dat een student na 1 of 2 jaar de mobiliteitsbranche verlaat? Daar ligt een cruciale rol weggelegd voor de leermeester van de BBL-student.”
Een BBL-student brengt het grootste deel van de tijd door op een autowerkplaats om praktische ervaring op te doen. Voor de theoretische lessen gaat de student naar school. “Zo’n BBL-er wordt in de garage begeleid door de leermeester. In de pilot kijken we hoe we maatwerk kunnen leveren om de leermeester succesvoller te maken in het ondersteunen van de BBL-student in de werkplaats.’’
“Goed leermeesterschap begint bij communicatie.”
“Het succes van de leermeester is enorm belangrijk om jongeren voor de mobiliteitsbranche te behouden”, legt Erikjan uit. “Als de leermeester in staat is om de BBL-student goed te begeleiden, voelen de studenten zich meer gemotiveerd om hun opleiding af te ronden. En een carrière in de branche te beginnen. Door in deze pilot te onderzoeken hoe we de leermeester kunnen versterken in het vak, willen we ervoor zorgen dat meer jongeren kiezen voor en blijven werken in de mobiliteitsbranche.”
“Omdat ik zelf ook ooit BBL-er en automonteur was, begrijp ik de sfeer op een werkplaats goed.”
Als BBL-adviseur bezoekt Erikjan verschillende werkplaatsen. Hij werkt veel samen met leermeesters, managers en andere betrokkenen, zoals ROC's en praktijkbegeleiders. Hij stelt kritische vragen om bewustwording te creëren en om te zien waar ruimte is voor verbetering. Erikjan: “Ik zeg altijd: goed leermeesterschap begint bij communicatie. De leermeester moet de BBL-student goed kennen en op de hoogte zijn van wat er speelt, zowel op het ROC als in de werkplaats. Vaak ontbreekt deze informatie, wat kan leiden tot onvoldoende begeleiding. Het is belangrijk om een veilige werkomgeving te bieden en de student op maat te ondersteunen.”
Erikjan: “Ik werk samen met leermeesters om dit te bereiken. Stap voor stap leren we de student beter kennen en maken we samen een plan op maat. Omdat ik zelf ook ooit BBL-er en automonteur was, begrijp ik de sfeer op een werkplaats goed. Dat heeft mij enorm geholpen als adviseur. Het praat veel makkelijker, omdat ik begrijp waar men het over heeft en omdat ik weet wat er nodig is om het BBL-traject succesvol te doorlopen.
“Ik heb een zwak voor Innovam.”
“Wat mij ontzettend veel energie geeft? Het creëren van bewustwording. Dat ik zie dat het kwartje valt bij een leermeester en dat deze aan de slag gaat met mijn adviezen. En daardoor ook daadwerkelijk beter wordt in het vak! Ook de reacties die ik krijg maken me enthousiast. Zo heb ik een keer ouders aan de lijn gehad van een BBL-student die ontzettend blij waren dat er aandacht is geschonken aan de begeleiding van hun kind. Maar ook managers laten weten dat deze aanpak écht effect heeft. Zo zei een klant een keer tegen mij dat ik binnen de eerste 10 minuten meteen de kern van het probleem te pakken had. Het geeft me écht een kick om dat te horen.”
“Ik krijg bij Innovam zelf de regie over hoe ik mijn agenda indeel, dat geeft veel vrijheid.”
“Omdat Innovam vroeger ook mijn opleider is geweest, heb ik echt een zwak voor dit bedrijf. In de jaren ’90 volgde ik een opleiding tot automonteur, ik was toen 19 jaar. Innovam heeft mij destijds naar mijn examen begeleidt en dat heb ik als heel prettig ervaren. Daarom heb ik altijd een zwak gehouden voor Innovam. Ik vind het dan ook bijzonder dat ik, nu ruim 24 jaar later, weer bij ze werk.”
“Bij Innovam krijg ik ook veel vrijheid, dat merkte ik al in mijn functie als consultant. Ik krijg zelf de regie over hoe ik mijn agenda indeel. Ook nu ik namens Innovam in opdracht van OOMT werk, merk ik hoe fijn de samenwerking is. De lijntjes zijn kort en ik weet de juiste personen te vinden als ik een vraag heb. Het team van OOMT is ook heel hecht. Welke vraag ik ook heb, er is altijd wel iemand bij wie ik terecht kan.”
Op dit moment is Erikjan de enige BBL-adviseur in Nederland. Maar omdat de pilot zo succesvol is wordt deze verlengd én komen er 3 extra BBL-adviseurs bij. Erikjan: “We hebben gezien dat bedrijven baat hebben bij onze ondersteuning. De vraag is groot, dus het is fijn dat ik straks 3 nieuwe collega’s erbij krijg! Zo kunnen we samen leermeesters nóg beter maken in hun vak. En krijgen BBL-studenten een goeie start.”