EmailFacebookLinkedIn

 

Onze collega Juul vertelt...
 

Onze collega Juul vertelt...

Door haar liefde voor taal en het onderwijs ging Juul in september 2022 als examenontwikkelaar aan de slag. Daarvoor stond ze 2 jaar lang voor de klas als docente in klassieke talen. “Ik heb met plezier lesgegeven, maar ik merkte dat ik weinig ruimte had om mijn werk uit te voeren zoals ik dat graag wilde. Toen zag ik de vacature van examenontwikkelaar. Het leek me fantastisch werk, dus ik solliciteerde direct en werd aangenomen. Er is hier een wereld voor me opengegaan.’’

“Als ik een examen ontwikkel, heb ik altijd de student in mijn gedachten.”

Juul werkt bij Examenservices, onderdeel van Innovam. Hier worden examens ontwikkeld voor het mbo, de branche of de overheid. Juul ontwikkelt examens voor mbo-opleidingen in de studierichtingen horeca, reizen en recreatie, brood en banket en facilitaire dienstverlening. “Dat doe ik natuurlijk niet alleen, maar samen met een ontwikkelgroep, die bestaat uit docenten en mensen uit het bedrijfsleven. Op basis van hun inbreng zet ik de opdrachten op papier en schrijf ik de verantwoording. Daarbij houd ik rekening met het taalniveau van de studenten, de opleidingseisen en zie ik erop toe dat de inhoud klopt en duidelijk is.”

“Als ik een examen ontwikkel, heb ik altijd de studenten in mijn gedachten. Zij moeten tijdens een examen goed snappen wat er verwacht wordt. Het lezen van de opdracht mag geen belemmering vormen voor het uitvoeren van het examen.”

“Soms is het best ingewikkeld, maar daar zit voor mij juist de uitdaging. Samen komen we er altijd uit.”

Om een goed praktijkexamen te maken, schrijft Juul de opdracht helemaal uit. “Voor een koksopleiding kan een examenopdracht bijvoorbeeld zijn om een gerecht te bereiden. Dat klinkt misschien simpel, maar bij het schrijven van zo’n examen moet je met heel veel dingen rekening houden. Op welke onderdelen wordt de student beoordeeld? En wat voor gerecht moet het zijn? Als de ene student pannenkoeken maakt en de ander met een enorm ingewikkeld gerecht komt, is het natuurlijk niet gelijkwaardig. Samen met de ontwikkelgroep denk ik na over welke eisen we stellen aan het gerecht. Soms is dat proces best ingewikkeld, maar daar zit juist de uitdaging. Samen komen we er altijd uit.”

Learning on the job

Toen Juul net begon als examenontwikkelaar, had ze veel aan haar buddy. Zij nam Juul mee in het proces van het ontwikkelen van examens. “Die een-op-een begeleiding vond ik erg fijn. Ik voelde dat ik de ruimte kreeg om te leren. Niemand verwacht in het begin van je dat je al meteen een examen ontwikkelt. Men geeft je hier de tijd om alles te ontdekken.”

Nu Juul al ruim een jaar zelfstandig examens ontwikkelt, zijn de rollen omgedraaid en is ze zelf ook een buddy. “Ik vind het helpen en begeleiden van mensen heel leuk. Momenteel begeleid ik Loes, waar ik iedere week een overleg mee heb. Als ik een ontwikkelbijeenkomst heb, is zij er ook bij. Stap voor stap geef ik haar kleine opdrachten. In het begin wat makkelijker en daarna steeds iets lastiger. Zo bouwen we het langzaam op. Het is écht learning on the job, want er bestaat geen opleiding tot examenontwikkelaar. Ik zeg altijd: lees je lekker in, kijk mee en stel zoveel mogelijk vragen. Loes doet het dan ook super goed, het is mooi om te zien hoe zij zich ontwikkelt. Ze pakt het heel snel op, waardoor ze ook al zelfstandig dingen kan doen. ”

“Ik mag mijn eigen werk inrichten en zelf bepalen wanneer ik thuis werk of op kantoor.”

Volgens Juul bestaat het werk van een examenontwikkelaar uit meerdere delen. “Er zit een stuk denkwerk in, omdat ik veel moet analyseren. Maar ook het menselijke aspect zie je terug in mijn werk, bijvoorbeeld in de gesprekken die ik voer met de ontwikkelgroepen. Als ontwikkelaar moet je die groep écht begeleiden en voorzitten. Je zit met mensen die allemaal een andere achtergrond hebben met verschillende belangen. Ik zorg dat iedereen aan het woord komt. Verder regel en organiseer ik ook veel in mijn werk. Zo maak ik een inschatting over hoeveel bijeenkomsten ik nodig heb voor het ontwikkelen van een examen en ben ik het aanspreekpunt. Mijn werk heeft dus eigenlijk 3 verschillende kanten. Dat maakt het ontzettend leuk, uitdagend en afwisselend.”

Vrijheid in het werk

“Naast afwisseling, krijg je bij Innovam ook veel vrijheid. Ik mag grotendeels mijn eigen werk inrichten en zelf bepalen wanneer ik thuis werk of op kantoor. En omdat we een zelfsturende werkwijze hebben, is er veel ruimte voor eigen inbreng. Als ik iets opmerk wat beter kan en dat aangeef, wordt er meteen naar gekeken. Het is hier niet zo hiërarchisch, dat vind ik heel fijn.”

Juul krijgt ook volop ruimte om zichzelf te ontwikkelen. “Laatst heb ik samen met mijn collega’s een workshop van 3 dagen gevolgd over groepsdynamiek. De kennis die ik tijdens deze workshop heb opgedaan komt goed van pas bij het begeleiden van de ontwikkelgroepen. Binnen Examenservices zijn ook genoeg doorgroeimogelijkheden, zoals de functie van examenadviseur. Dat lijkt me een interessante functie om naar toe te werken in de toekomst.”