EmailFacebookLinkedIn

 

Onze collega Kim vertelt...
 

Onze collega Kim vertelt...

Jaren geleden is Kim letterlijk het ‘autovak’ ingerold. Per ongeluk aangenomen, zonder enige kennis achter de onderhoudsreceptie. Na 22 jaar koos ze bewust voor een overstap naar kennisoverdracht. Om zo de jonge generatie en de ‘vakvolwassenen’ met trainingen up-to-date te houden. Dankzij haar vakinhoudelijke kennis weet Kim als accountmanager binnendienst waar (toekomstige) klanten mee bezig zijn en wat ze nodig hebben in hun trainingen. 

“Omdat ik al een tijdje meeloop heb ik een groot netwerk in de automotivebranche. Mede daardoor snap ik waar onze klanten tegenaan lopen. Ze zitten altijd krap in de tijd en in personeel. Maar ja, elektrische auto’s vereisen toch dat monteurs andere vaardigheden leren. Ik heb vrijwel altijd een klik met de klant als ik vertel wat ik heb gedaan in mijn carrière. Dat maakt het werk extra leuk.” 

“Ik ben trots dat ik in mijn tweede maand bij Innovam contact heb gelegd met de student-verantwoordelijke van een grote speler. En dat als Amsterdamse in het zuiden van het land. We hadden direct een klik. Uiteindelijk hebben we klassen vol deelnemers gehad van alle vestigingen en gaan we nu een offerte uitbrengen voor een inhousetraining.” 

Een typische werkweek

“Tja. Die is er dus eigenlijk nooit en dat houdt het uitdagend. Ik kijk regelmatig in ons systeem om te zien welke leads ik kan nabellen. Bijvoorbeeld vanwege de apk-heroriëntatie. Ook bel ik deelnemers van eerdere trainingen om ze nóg meer te leren. Of om diplomawaardig te worden. Ik maak afspraken voor mijn ‘buitendienstbuddy’, boek de trainingen in het systeem, plan ze in met de klant en maak gespreksverslagen. We hebben iedere week overleg met het team. Daarin bespreken we welke trainingen goed lopen en voor welke we een mailing eruit sturen of campagne gaan draaien. We hebben fijne inhoudelijke discussies en brainstormen over hoe we moeten omgaan met bijvoorbeeld de verandering van de kwalificatiedossiers in het BBL-onderwijs. Niemand weet wat er gaat gebeuren, maar we moeten wel klaarstaan. Ook verandert de apk-wetgeving. Hiervoor wordt de training aangepast en daarna ga ik weer bellen om die te verkopen. Zo blijft iedereen up-to-date. We vieren natuurlijk ook samen successen. Bijvoorbeeld als een offerte voor een inhousetraining voor monteurs is omgezet in een opdracht.”

“Mijn buitendienstbuddy en ik hebben samen een niet-automotive klant binnengehaald.
Een crashtestbedrijf. Die willen ook getraind worden, want wettelijke veiligheidseisen zijn net zo goed voor hen van toepassing.
Als een auto botst, moet hij voldoen. Zo zie je maar dat geen dag hetzelfde is.”

Kickstart je carrière

“Ik verkoop de beste trainingen. Je kunt auto-specifieke trainingen krijgen van een automerk zelf. Maar een Mercedes werkt natuurlijk anders dan een BMW. Daar zit gewoon verschil tussen. Wat wij bieden is daarom beter. Universele trainingen, bijvoorbeeld voor elektrische auto’s. Toepasbaar op alle merken. Je kunt eerst een basistraining doen en daarna doorleren tot gevorderd. Dit vergroot je kansen op de arbeidsmarkt. Iedere dealer wil jou hebben, want je bent veel breder geschoold.

Een project waar ik ontzettend van heb genoten was de ‘kickstart actie van OOMT’. Een campagne samen met een klant om jongeren aan het werk te krijgen. We gingen aan de slag met BBL-studenten in hun eerste jaar. Als je startte met je BBL-traject bij deze klant, kreeg je 4 gratis trainingen. Verzorgd door Innovam. De deelnemers volgen we nog steeds, omdat we het belangrijk vinden dat zij blijven leren.”

Karren maar

“Met de huidige coronasituatie is het soms een beetje gek. Ik ben tijdens de lockdown gestart. Je moet dan zelfredzaam en autodidactisch zijn. Het is bijzonder dat ik het volledige team pas 4 keer ‘live’ heb gezien. Ondanks dat zijn we écht goed op elkaar ingespeeld en schakelen we snel. We bellen veel en hebben een groepsapp. Ik ben eigenlijk veel productiever wanneer ik thuiswerk. Ik noem de dagen dat ik wel op kantoor ben ‘koffieautomaat-dagen’. Je hebt zoveel om bij te praten dat je bijna niet aan werken toekomt. ‘Hoe gaat het met je?’ is de vraag die je dan de hele dag hoort. Innovam staat ook in de regio bekend als de meest ‘menselijke’ werkgever. Er is aandacht voor de mens, niet alleen voor de commercie. Dat bleek wel toen er opeens een collega met een felicitatiekaartje op de stoep stond. Verrassing! Ze hadden buiten mijn weten om ervoor gezorgd dat ik versneld een vast contract kreeg. Dat geeft een geweldig gevoel.”