EmailFacebookLinkedIn

 

Onze collega Marcel vertelt ...
 

Onze collega Marcel vertelt ...

Na zijn lerarenopleiding aan de Pedagogische Technische Hogeschool (PTH) kwam Marcel in 2008 terecht bij Innovam. De afwisseling en veelzijdigheid in het werk zijn voor hem belangrijke redenen waarom hij nog steeds elke dag met plezier naar zijn werk gaat. Na te hebben gewerkt bij verschillende teams is hij nu alweer enkele jaren gecertificeerd trainer voor Seat. 

“Toen ik begon was ik echt de Benjamin onder de trainers. Dat is nu natuurlijk allang niet meer het geval. Ik startte als junior trainer met het volgen van alle basistrainingen die ik daarna ook zelf moest gaan geven. Dat is zo mooi hier, er is veel aandacht voor het trainen van de trainers. En dat geeft je ook veel kansen en mogelijkheden binnen het bedrijf. Je kan bij het team importeurs aan de slag, je in het automerk van je keuze specialiseren, of internationale klussen doen. Er is dus voor elk wat wils. Ik heb bijvoorbeeld ook weleens een hele opleiding op scholen vormgegeven.” 

“Er zijn best wel veel Innovammers die hier al een tijd werken. Toen ik destijds begon had ik niet verwacht dat ik zo lang zou blijven.” 

Een typische trainingsdag 

“Uiteraard bereiden we eerst de training voor, in hoeverre is afhankelijk van het soort training. Als het een nieuwe training is, die je nog niet eerder gaf, loop je eerst mee met een meer ervaren collega. Om een uur of 7 komen we op de locatie, leggen materialen klaar en controleren of de digitale lesborden werken. Tegen 8 uur komen de deelnemers binnen. Dat zijn er normaal gesproken ongeveer 12. Na een kennismakingsrondje en inventarisatie van de ervaring van de cursisten beginnen we met een stuk theorie. En daarna gaan we de praktijk in met verschillende werkvormen. De deelnemers kunnen dan in kleine groepjes de opdrachten uitvoeren op klaarstaande auto’s in de praktijkruimte.” 

“Het mooie is dat de cursisten eigenlijk altijd monteurs zijn die via de dealers komen. Zowel jongens die net klaar zijn met hun opleiding als mensen die al 40 jaar in de werkplaats staan. Dat is een mooie balans qua leeftijd en ervaring. We zijn gelukkig echt didactisch bezig, echt met het vak. De deelnemers weten wat ze willen.” 

“Het ICT-deel van autotechniek vind ik het minst spannend. Want als het software is los je dingen op met een update, maar daar heb je zelf niet veel invloed op.” 

Altijd op de hoogte van de nieuwste technieken 

“De eigenlijke reden dat ik voor autotechniek heb gekozen is interesse in elektrische auto’s. Zelfs al toen die nog niet echt bestonden. Elektrificatie vind ik het mooiste; van het lichtnet tot de auto. Omdat het niet zichtbaar is. Die stroom zie je niet en kan je alleen zichtbaar maken door metingen te doen en daaruit je conclusies te trekken. Dat maakt dat je altijd up-to-date moet zijn van de nieuwste technieken. Die continue vernieuwing vind ik zeer mooi, je wordt op de hoogte gehouden door de fabrikant en loopt nooit achter. En ik merk dat dat deel van de moderne autotechniek veel meer monteurs aanspreekt.” 

Niet meer ondersteboven onder het dashboard 

“Ik vind 1 van de allergrootste voordelen van het werk als trainer dat het fysiek prettiger is. Je hoeft namelijk niet meer ondersteboven onder het dashboard. Want als je dat tot je zeventigste moet blijven doen is dat wel pittig. Als dat je aanspreekt én je wordt blij van anderen iets leren is het een perfecte baan.”