Onze collega Nico vertelt...
Nico werkt sinds februari 2020 bij Innovam als technisch trainer en product specialist voor onder andere de NEN9140 en voertuigbeveiliging; een collega met veel kennis van zaken dus. Wanneer we hem vragen wat hij het allerleukst vindt aan zijn werk is het dan ook niet verrassend dat juist die kennisoverdracht centraal staat.
“Ik vind het fantastisch om mensen te helpen groeien in hun kennis en kunde. Als ze aan het eind van de dag vertrekken met het gevoel dat ze écht wat geleerd hebben, krijg ik daar heel veel energie van.”
Nico is niet alleen een bron van kennis. Hij is ook innovatief en altijd wel te porren voor iets nieuws. Zo vroegen we hem een aantal weken geleden of hij de Green Room wilde openen en daar de eerste les wilde draaien. Hij lacht wanneer hij vertelt dat het een totaal nieuwe, maar super leuke ervaring was. Er is veel te leren en er zijn veel zaken waar je aan moet wennen, zegt hij, aan de ene kant ben je in een Green Room veel flexibeler richting de klant, maar je moet creatief zijn in het vinden van manieren om erachter te komen of je lesstof wel blijft hangen.
“Normaal gesproken kun je zien of iemand iets snapt of niet. In een VCT gaat dat niet.
Goede communicatie wordt daardoor des te belangrijker.”
Maar, gaat hij verder, het is nieuw en dat betekent dat de ontwikkeling nog volop in gang is. Een goede VCT neerzetten in de Green Room is een kwestie van doen. Je probeert iets en stelt bij aan de hand van je ervaring. We kunnen er wel eindeloos over na gaan denken en praten, maar uiteindelijk leer je het alleen door het licht en de camera aan te zetten en ervoor te gaan. Dat fijn slijpen en perfectioneren komt dan vanzelf wel.
“Natuurlijk heb ik het echt wel even warm gehad toen alle lampen ineens op mij gericht stonden.
Dat hoort erbij! Ik ben nu wel weer een ervaring rijker.”
Ondanks communiceren met deelnemers/cursisten echt beduidend anders is tijdens een VCT dan in het echt, merkt Nico op dat het lesgeven in de kern eigenlijk niet verandert. Communiceren is belangrijk, knikt hij instemmend, en ondanks dit voor sommige mensen lastiger is dan voor anderen, gaat het er in mijn werk om dat ze op zijn minst de kans hebben gehad om kenbaar te maken of ze het snappen of niet. Tevens geeft hij aan dat een ideale les in balans moet zijn. Digitaal onderwijs is niet bedoeld om 100% van de lestijd over te nemen. Er zal altijd genoeg gelegenheid blijven om 1-op-1 vragen te stellen in bijvoorbeeld een praktijk situatie of les. Goed punt natuurlijk!
Als we Nico vragen wat zijn doelen zijn voor zijn carrière bij Innovam verschijnt de albekende glimlach weer op zijn gezicht:
“Er liggen veel uitdaging bij Innovam. Ik vermaak me prima bij team PA-Retail en zet me 100% in om daar een verschil te kunnen maken.
Dat verschil begint wat mij betreft bij het moderniseren, uitbreiden en beter aansluitend maken van trainingen voor de alledaagse praktijk in de werkplaats.”
Als voetnoot geeft hij nog een killer van een punch-line:
“Ik heb niet gefaald. Ik heb enkel 10.000 manieren gevonden die niet werkten.”
Thomas Alva Edison
Er wordt vaak gezegd dat falen geen optie is, maar wat wordt vergeten is dat falen een manier is om uit te vinden hoe iets werkt. No guts, no glory: als je niets probeert zul je nooit beter worden.